ایران – خراسان رضوی  تلفن:09152946424 hamyarco.team@gmail.com

فرصت های شغلی مهندسی مکانیک

فرصت های شغلی مهندسی مکانیک

بررسی فرصت های شغلی

مهندسی مکانیکی شاخه های بسیار زیادی دارد که به صورت کاملا تخصصی تعریف شده اند و شغل هایی زیادی هم برای آن ها تعریف شده است. در ادامه می خواهیم یک دسته بندی کلی رو از این مشاغل انجام بدیم تا شما بیشتر به فرصت های شغلی مهندسی مکانیک آشنا بشید. ما در این قسمت فقط شغل های مختلف رو بررسی می کنیم و مزایا ومعایب اونها رو مطرح می کنیم تصمیم گیری با خود شماست که در چه شغلی مشغول به کار بشین .

گرایش های مهندسی مکانیک

می دونید که گرایش های دانشگاهی مختلفی برای رشته ی مهندسی مکانیک تعریف شده است که در ادامه در مورد آن ها صحبت می کنیم پایه و شاکله ی تمامی این رشته ها یکسان هست و فقط در تعدادی از درس ها با هم تفاوت دارند.

  • گرایش سیالات
  • گرایش ساخت و تولید
  • گرایش جامدات
  • گرایش خودرو
  • گرایش تاسیسات
  • گرایش نقشه کشی
  • گرایش موتور های احتراق داخلی
  • رشته مکانیک بیوسیستم
  • رشته ی مهندسی مکانیک
  • رشته قالب سازی
  • رشته ماشین ابزار

البته هنوز رشته های دیگه ای وجود داره که میشه بیان کرد اما هدف ما چیز دیگه ای هست ما می خوایم به شما کمک کنیم که راحت تر راهتون رو مشخص کنین و هدفمند در مسیر درست قدم بردارین تا بتونین به آرزوهاتون برسین.

دلایل موفقیت در رشته مهندسی مکانیک

مسلما علاقه مهم ترین دلیل موفقیت محسوب میشه اما نگاه درست به حقایق می تونه تغییرات بسیار زیادی ایجاد کنه من در اینجا بدون تعصب فقط می خوام یک سری از تجربیات خودمو براتون بگم.

تمامی این رشته ها خوب وقابل قبول هستن و بازار کار منحصر به خودشون رو دارند. اما شما برای اتخاب رشته و گرایش مورد نظر خودتون باید یه سری نکات رو مدنظر قرار بدید.

مثال:

  • به عنوان مثال محل زندگی شما می تونه بسیار مهم باشه به عنوان مثال در یه سری مناطق و شهرک های صنعتی کار مهندسی معکوس بسیار زیاد هست و بازار داغی داره اما در جای دیگه می بینیم که طراحی قالب بازار بهتری داره پس شما باید رشته مورد علاقه خودتون رو با محل زندگیتون وفق بدین به عنوان مثال شما در شهر کوچیکی زندگی می کنین که عموما شرکت و کارخانه ی بزرگی وجود نداره و اگر برین سمت مهندسی پزشکی احتمالا نتونین شغل مناسب خودتون رو پیدا کنین در حالی که در تهران ومشهد فرصت های زیادی برای این شغل وجود داشته باشه پس یا مجبور به مهاجرت میشین و یا بیکار می مونین در حالی اگر در همون شهر کوچیک برید و رشته ی ماشین ابزار رو بخونین می تونین یه کارگاه تراش کاری کوچیک راه بندازین و تعمیرات وسایل و ماشین الات شهر خودتون رو انجام بدین.

امیدوارم که منظور منو به درستی متوجه شده باشید هدف من این هست که شما واقع بینانه شغل خودتون رو انتخاب کنید.

به عنوان مثال شخصی علاقه ی بسیار زیادی به طراحی خودرو داره به نظرتون این شخص می تونه تو ایران موفق بشه بعید می دونم. چون اصلا تو کشور ما طراحی خودرو جایگاهی نداره حالا هرچقدر که علاقه و استعداد هم داشته باشه به هدر میره. اما اگر همون شخص بیاد و در صنایع ساخت ماشین الات به فرض صنایع غذایی کار کنه می تونه یه بازار هدف بسیار گسترده داشته باشه.

سطح رفاه رشته مکانیک

موضوع دیگه ای که خیلی اهمیت داره سطح رفاه شغله یه سری کارها درامد بیشتری دارن و به صورت کار ازاد محسوب میشن و یه سری کارها هم به عنوان کار کارمندی محسوب میشن و به طبع درامد کمتری دارن شما برای انتخاب شغل باید به این نکته خیلی توجه کنید چون اینده شما رو می سازه.

یا به عنوان مثال موضوع دیگه ای که خیلی اهمیت داره افرادی هست که به واسطه ی شغل شما با شما در تعامل هستن به عنوان مثال شما در واحد تحقیق و توسعه یک شرکت کار می کنین و عموما با مهندسان و بخش اداری شرکت در ارتباط هستین ویا شما به عنوان سرپرست کارگاه مشغول کارهستین و عموم برخورد های شما با کارگر ها و تکنسین ها هست و یا شما استاد دانشگاه هستین و عموما با دانشجو و یا سایر اساتید در ارتباط هستین و این می تونه در طرز فکر و عمل شما تاثیر بسیار زیادی بزاره.

موقعیت های شغلی رشته مکانیک

خب حالا بریم سربخت معرفی شغل هایی که می تونید انتخاب کنین در این قسمت من نمی تونم تمام شغل ها رو بگم ولی سعی می کنم مهم ترین ها رو براتون بگم

مهندس طراح

کسی که وظیفه ی طراحی را بر عهده داشته که برای این کار از نرم افزار های طراحی مانند سالیدورکس کتیا و.. استفاده می شود وهمچنین از کتاب های طراحی برای انجام محاسبات طراحی استفاده می کند مانند کتاب طراحی اجزا و یا کتاب استاندارد ها.

مهندس نقشه کش

کسی که بر نرم افزار های نقشه کشی تسلط داشته و می تواند نقشه ها را در قالب استاندارد تهییه کند و همچنین می تواند وظیفه ی مهندسی معکوس قطعات را انجام بدهد.

مدیر تولید

کسی که وظیفه ی امارگیری روزانه هفتگی وماهانه را از میزان تولید انجام شده در کارخانه را دارد. و گزاراش های اماری را برای سایر بخش ها اماده می کند.

سرپرست کارگاه

کسی که وطیفه ی مدیریت و ساخت را بر عهده دارد. همچنین ناظر بر کار تمامی افراد در کارگاه می باشد. و به طور کل وطیفه ی تقسیم کار و مدیریت منابع انسانی را بر عهده دارد.

مسئول کنترل کیفیت

کسی که وظیفه ی بررسی متریال وارد شده به شرکت، قطعات ساخته شده و محصول خروجی از شرکت را دارد. و با توجه به استاندارد های تعریف شده قطعات معیوب وسالم را از هم جدا می کند.

تکنسین ساخت

عموما مهندسان میان رده و یا کم تجربه به عنوان تکنسین در کارگاه ها استخدام می شوند. همچنین وظیفه ی مونتاژ ماشین الات و تست آن ها را بر عهده دارند.

ماشین کار(تراش کار فرزکار اپراتور تراش cnc  )

افراد فنی که کار با ماشین الات را به خوبی بلدند. و از آن ها در خط تولید برای ساخت قطعات استفاده کنند. ماشین آلات بسیار زیادی وجود دارد که در اینجا به صورت تیتر وار به آن ها اشاره می کنیم:

  • ماشین تراش
  • ماشین فرز
  • وایرکات
  • اسپارک
  • دنده تراش
  • ماشین تراش
  • فرز cnc
  • اره نواری
  • صفحه تراش
  • و…

واحدبازرگانی

کسی که شناخت بسیار خوبی در حوزه برند ها و متریال دارد می تواند به عنوان خریدار مواد اولیه باشد. یا حتی به عنوان پرزنتر محصول به مشتری عمل کند. همچنین نقش بسیار مهمی در فروش شرکت داشته باشد.

واحد تعمیر ونگهداری و پشتیبانی

عموما در کارخانجات بزرگ برای تعمیر ونگهداری ماشین آلات یک بخش جداگانه را دارند. که توسط مهندسان مکانیک مدیریت می شود و وظیفه ی اورهال کردن دستگاه ها را بر عهده دارند.

کارافرین

وظایف یک کارافرین ترکیبی از وظایف تمام شغل های مطرح شده می باشد. که یک کسب وکار را راه اندازی کرده و مدیریت آن را انجام می دهد.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

همیار تیم همیاری مطمئن از دانشگاه تا صنعت

Comments

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

*