ایران – خراسان رضوی  تلفن:09152946424 hamyarco.team@gmail.com

روش های پرینت سه بعدی

انواع روش های پرینت سه بعدی

انواع روش های پرینت سه بعدی

قسمت اول از روش های پرینت سه بعدی: fdm

همزمان با سیر تکاملی تکنولوژی پرینت سه بعدی روش ها و دستگاه های متفاوتی برای ساخت قطعات ابداع شدند که در این قسمت این موارد را با ذکر مزایا و معایب آن ها برسی می کنیم:

1.FDM

Fused Deposition Modeling

Fused Deposition Modeling

این دسته رایج ترین نوع پرینتر مورد استفاده می باشد. همانطور که از نام آن پیدا است در این نوع پرینتر یک رشته فیلامنت که عموما از جنس پلاستیک است توسط اکسترودر و محفظه داغ ذوب شده و روی میز پرینتر اکسترود می شود. با حرکت اکسترودر و میز نسبت به یکدیگر لایه ها بر روی هم قرار گرفته و سرد می شوند تا قطعه ای یکپارچه ایجاد شود.

یکی از روش های چاپ قطعات می باشد که به صورت ماده ی ذوب شده که از نازل دستگاه تزریق می شود عملیات چاپ را انجام می دهد و با تغییر موقعیت HEAD  دستگاه قطعات مختلف را تولید می کند و در سال 1989 توسط crump  اختراع شد.

انواع فیلامنت

فیلامنت یک رشته است که معمولا از جنس پلاستیک می باشد و در پرینتر های FDM از آن استفاده می شود.

فیلامنت ها با ضخامت های استاندارد 1.75mm,2.85mm,3mmساخته می شوند

فیلامنت های چقرمه

یکی از روش های به صرفه و کارامد برای تولید می باشد که بسیار رواج دارد و از مواد مختلفی برای ساخت استفاده می شود از جمله:

ABS

ABS

پیشنهاد میکنیم مقاله معرفی پرینترهای سه بعدی را حتما مطالعه بفرمایید.

یک پلاستیک پرطرفدار برای عمده کاربرد ها. مناسب برای پرینت قطعات با عمر بالا. در صنعت معمولا از ABS در تزریق پلاستیک استفاده می شود، به طور مثال اسباب بازی لگو از این جنس به روش تزریق پلاستیک ساخته می شود.

برای به دست آوردن سطح صیقلی می توان از استون استفاده نمود.

نام کامل : Acrylonitrile butadiene styrene

Acrylonitrile butadiene styrene

PLA(poly lactic acid)

یکی دیگر از روش های پرینت سه بعدی که برای استفاده در پرینتر های رو میزی بسیار محبوب است. دلیل اصلی محبوبیت آن انقباض و تاب خوردگی کم هنگام استفاده در یک پرینتر با فریم باز است.

سفتی”Stiffness” آن بیشتر است اما ترد تر از ABS  است . همچنین مقاومت حرارتی آن نسبت به ABS کمتر است. “دمای تغییر شکل حرارتی آن حدود 50-60 درجه سلسیوس است.

نام کامل: Poly lactic acid

PLA خالص یک ماده بر پایه مواد عالی است که معمولا از نشاسته ذرت ، ریشه تاپیوکا و نیشکر تهیه می­شود. PLA یک ماده زیست تخریب پذیر و قابل کمپوست شدن است. البته توصیه می­شود فقط در تاسیسات صنعتی مربوطه کمپوست شود. اگر فقط در خاک قرار بگیرد به کندی تجزیه می شود و همچنین افزودنی هایی با خیلی از فیلامنت های PLA مخلوط می شود که برای محیط زیست خطرناک است.

PLAالبته این مواد انواع بسیار زیادری دارند که در صنعت استفاده می شوند و عموما به صورت ترکیب آلیاژ های مواد مختلف می باشد.

PLA wood

PLA flexible

ABS HIPS

ABS HIPSپلاستیکی شبیه به ABS است اما در کاربرد هایی که در محیط بیرون استفاده می شود ویژگی های بهتری دارد. در برابر اشعه فرابنفش پایدار است.

نام کامل : Acrylonitrile styrene acrylate

Acrylonitrile styrene acrylatePET

بیشتر به عنوان ماده ای که از آن بطری ساخته می شود شناخته شده است. در فرم خالص نیمه شفاف است. قطعاتی که از این جنس پرینت می شوند یک سطح شیشه ای شکل دارند. یک ماده کاملا انعطاف پذیر است و در برابر اسید و حلال ها مقاوم است.

PETPC

پلاستیکی با دوام و با مقاومت حرارتی خوب. مقاومت کششی و خمشی بالا که از ABS پیشی می گیرد. به طور گسترده ای برای چاپ سه بعدی نمونه های با دوام و ابزار استفاده می شود. نام کامل: Polycarbonate

PC

PC-ABS

این مخلوط استحکام و مقاومت حرارتی PC و انعطاف پذیری ABS را دارد.

PC-ABSHIPS

مقاومت در برابر ضربه و مقاومت کششی بالاتری نسبت به ABS دارد اما سختی آن کمتر است.

نام کامل : High impact polystyrene

HIPS

PPSF

پلاستیکی مقاوم در برابر حرارت و مواد شیمیایی و مناسب برای پرینت قطعات با دوام. PPSF را می توان در یک اتوکلاو یا با پلاسما استریل نمود. نام کامل :

polyphenylsulfone

اتوکلاو وسیله‌ای برای استریل کردن ابزار پزشکی و آزمایشگاهی در فشار و دمای بالا و با استفاده از بخار آب است.

CPE

ماده ای با مقاومت شیمیایی بالا و با استحکام با خواصی شبیه به  ABS.

نام کامل: Co-polyester

CPE

PEI

(با نام Ultem  نیز شناخته می شود)

ماده ای با مقاومت حرارتی و مقاومت شیمیایی و مقاومت کششی استثنایی است که برای کاربرد های پیشرفته مانند صنعت خودرو و هوافضا استفاده می شود.

نام کامل: Polyetherimide

PEI

PMMA

(با نام Acrylic نیز شناخته می شود) ماده ای سخت و با اسطکاک کم است. در حالت خالص آن نیمه شفاف است. به طور متداول برای پرینت سه بعدی مدل های قابل سوختن برای ریخته گری دقیق استفاده می شود. در تولید استاندارد ، PMMA برای تولید پلکسی گلاس (جایگزین شیشه استاندارد جهت مقاومت در برابر خرد شدن) نام کامل : Poly methyl methacrylate

PMMA

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

*