ایران – خراسان رضوی  تلفن:09152946424 hamyarco.team@gmail.com

قرقره ضربه گیر

آشنایی با اجزای نوار نقاله صنعتی

در این مقاله قصد داریم با اجزای نوار نقاله صنعتی آشنایی پیدا کنیم و هریک از اجزای نوار نقاله صنعتی را مورد بررسی قرار دهیم پس با ما همراه باشید:

1‌.1‌   رولیک ها

وظیفه ی اصلی قرقره ها نگه داشتن نوار می باشد که دو نوع اصلی دارد. نوع اول طرف باربر نوار را نگه می دارد (قرقره های باربر). و نوع دوم که طرف برگشت نوار را نگه می دارد.

قرقره های باربر نیز دو نوع دارد: قرقره های تخت و قرقره های قوسی که هریک کاربرد خاص خود را دارد. قرقره های قوسی معمولا از سه رولیک تشکیل شده اند که با یک زاویه مشخص نسبت به هم قرار داده شده اند و می توانند به هم راستا و ناهم راستا قراربگیرند که توسط یک چارچوب به شاسی دستگاه متصل می شوند. وقرقره های تخت نیز از یک رولیک افقی تشکیل شده اند که مستقیما به شاسی متصل می شود. رولیک های قوسی توان باربری بیشتری دارند و می توانند لاشه های بزرگتری را تحمل کنند و به همین خاطر استقبال بیشتری از آنها شده است و با زاویه های مختلفی ازجمله 20-25-27.5-30-35-45 ساخته می شوند.

قرقره های ضربه گیر:

نوع دیگری از قرقره ها وجود دارد که عموما در نقطه ی بارگیری دستگاه و برای جذب ضربه های ناشی از مواد به دستگاه نصب می شوند و می تواند سیستم مشابه دو نوع قبل را داشته باشد با این تفاوت که در آنها از رولیک های لاستیکی استفاده می شود تا حالت ارتجاعی داشته باشد و ضربه ی قطعات سنگین که بر روی لاشه ی نوار می افتد را دفع کند که از تایرهای بادی نیز می توان در این قسمت استفاده کرد.

قرقره های راهنما هدایت کننده:

از این رولیک ها برای هدایت نوار در مسیر مشخص استفاده می شود به این صورت که دو رولیک به صورت عمودی در کنار لاشه نوار قرار گرفته اند و نوار را در مسیر مشخص هدایت می کنند البته این رولیک ها باعث فرسایش لبه های نوار می شوند و به همین خاطر نیز توصیه نمی شوند.

موقعیت بخش محرکه :

یکی از مهم ترین قسمت های نوار نقاله موقعیت قرارگیری بخش محرکه نوار است. اما به طور کلی بهترین مکان برای بخش محرکه نوار نقاله محلی است که تنش حداکثر نوار کمترین مقدار را داشته باشد. عموما بخش محرکه نوار به درام محرکه متصل می شود که در بعضی از دستگاه ها دو طبلک محرکه وجود دارد و با استفاده از زنجیر درام دوم نیز با درام اول کوپل می شود. و یک درام انحراف نیز در نزدیکی آنها نصب می شود تا زاویه پوش (زاویه تماس نوار با درام) افزایش پیدا کند.

مکانیزم های کاهنده دور:

عموما بین موتور های الکتریکی و طبلک محرک گیربکس قرار داده می شود تا توانایی کنترل دور موتور وجود داشته باشد که این کوپلینگ می تواند به صورت Hallow shaft و زنجیری باشد و کنترل گشتاور ها نیز به دو صورت مکانیکی و الکتریکی انجام می شود. مکانیکی با استفاده از گیربکس و تبدیل چرخ دنده ها انجام میشود. و در الکتریکی با استفاده ازکانورترها-درایوها و اینورترها انجام می شود. کانورترها این کا را با استفاده از تغییر ولتاژ انجام می دهند. و اینورترها و درایوها این کار را با تغییر فرکانس انجام می دهند.

1‌.2‌   درام ها

آشنایی با اجزای نوار نقاله صنعتی ادامه مطلب

درام ها انواع مختلفی دارند که در سایز های مختلف ساخته می شوند. متداول ترین نوع آن درام فولادی استاندارد است.

  • درام استوانه فولادی استاندارد
  • درام پره ای فولادی استاندارد
  • درام معدنی
  • درام مهندسی

اجزا و مشخصات درام :

قطر درام های فولادی استاندارد 125-160-200-250-315-400-500-630-800-1000-1250و 1400 میلیمتر است.

پهنای درام طول سطح درام یا طول پره های درام است که معمولا در ابعاد 500-600-700-800-900-1050-1200-1350-1500-1700-1850-2000-2300-2600 میلیمتر است.

اجزای نوار نقاله صنعتی دیگری نیز وجود دارد که د سایر مقالات مورد بررسی قرار می گیرند.

برای خرید نوار نقاله صنعتی روی لینک کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

*